پیش‌بینی قیمت خودرو برای هفته آینده | دلالان بازار نقره‌داغ شدند! (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) | کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟ توضیحاتی درباره وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان + عکس | این ۳ گروه ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا هستند عودت وجه ۱۵ میلیاردی واحدهای صنفی به شاکیان در مشهد نات کوین لیست شد + قیمت اولیه نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا روز جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقرار است | افزایش ساعات برگزاری لاکچری‌های یک میلیاردی در بلوار سجاد مشهد + جدول قیمت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو روایت با اختلاف ۱۰ درصدی تورم در ایران خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فروش فوری محصولات بهمن موتور ویژه خرداد ماه از یکشنبه آینده + جزئیات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بن‌بست در بازار موبایل | مشکل شدید ارزی داریم! خواب زمستانی بازار مسکن در بهار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد | ابزار‌های تشویقی برای مستاجران کدام‌اند؟ راه‌اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای مسکن و کوتاه شدن دست دلالان کدام گروه‌ها باید موجودی طلای خود را ثبت کنند؟ قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها آزاد شد | واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ تکمیل ظرفیت ۳۵ واحد صنعتی خراسان رضوی با تولید «بدون کارخانه» تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لاستیک گران شد + جزئیات نحوه خرید لاستیک دولتی (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خودروهای خارجی در بازار تهران ۶ برابر از قطر گران‌تر است + جدول

  • کد خبر: ۱۹۶۵۰۱
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
خودروهای خارجی در بازار تهران ۶ برابر از قطر گران‌تر است + جدول
مقایسه قیمت خودروهای خارجی در ایران و قطر نشان می دهد که قیمت برخی خودروهای خارجی در تهران ۶ برابر گران تر از قطر است.

به گزارش شهرآرانیوز آزادسازی واردات خودرو که به صورت قطره‌چکانی درحال انجام است، منجر به کاهش قیمت چشم‌گیرخودرو‌های وارداتی شد. اما آیا چنین افت قیمت‌هایی در مقایسه با کشور‌های همسایه مانند قطر، کافی است؟

ممنوعیت واردات خودرو‌های روز خارجی از سال ۱۳۹۷، قیمت این محصولات را تا حد بسیاری بالا برد. چرا که تعداد خودرو‌های خارجی در داخل کشور محدود بود، اما تقاضا برای آن‌ها همچنان وجود داشت.

حال که واردات خودرو به صورت بسیار محدود و قطره‌چکانی در حال انجام است، خودرو‌های وارداتی نیز در حال افت قیمت هستند؛ اما آیا افت قیمت‌ها در حدی بود که اختلاف نرخ فروش خودرو‌های خارجی را در ایران و کشور‌های عربی پایین بیاورد؟

کشور قطر در سال‌های اخیر به دلیل انباشت سرمایه بالا و جمعیت پایین، همواره یکی از پرتقاضاترین کشور‌های حوزه خلیج فارس جهت واردات خودرو‌های لوکس و نیمه‌لوکس بوده است. این امر باعث اختلاف کم قیمت خودرو نسبت به بازار جهانی در قطر می‌شود.

لازم به ذکر است که خودرو‌های مقایسه شده در ایران و قطر از آگهی‌های موجود در وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هر دو کشور برداشته شده و نرخ روز ریال قطر به ریال ایران محسوب شده است.‌

می‌توان مشاهده کرد که قیمت خودرو‌ها در تهران، غالباً بیش از ۶ برابر نمونه مشابه آن‌ها در قطر بوده، اما در برخی موارد، این اختلاف قیمتی بسیار پایین است.

برای مثال هیوندای سانتافه ۲۰۲۰ که حدود ۶ برابر اختلاف قیمتی دارد به دلیل ممنوعیت واردات پس از سال ۱۳۹۷، به صورت محدود در داخل کشور وجود دارد و همین عامل، قیمت چنین خودرویی که نسبتاً اقتصادی و ارزان به شمار می‌رود را بسیار بالا می‌برد.

اغلب خودرو‌ها چنین شرایطی را دارند، اما چری اومودا ۵ که با نام فونیکس Fx در داخل کشور شناخته می‌شود، این‌گونه نیست. نسخه ۱.۵ لیتری فونیکس Fx در قطر به قیمت حدودی یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ اما نسخه مونتاژی با پیشرانه ۱.۶ لیتری همین خودرو در بازار ایران حدود یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین خودروی تویوتا کرولا که اخیراً به صورت محدود توسط معین خودرو وارد کشور شده است، نرخ غیرقطعی یک میلیارد و ۷۳۲ میلیون تومان برای آن اعلام شده که با احتساب مالیات و سود شرکت و... احتمالاً با قیمت حدودی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. نمونه مشابه این خودرو در قطر در محدوده یک میلیارد تومان قابل خریداری است.

با توجه به این مقایسه قیمتی، اغلب محصولات در بازار ایران حدود دو الی ۱۰ برابر بالاتر از بازار قطر به فروش می‌رسند. عمده‌ترین دلایل این اختلاف قیمتی عجیب و غریب، محدودیت واردات خودرو به داخل کشور است؛ اما مالیات‌های سنگین و عجیب و غریب دولت برای واردات خودرو نیز در این امر، بی‌تأثیر نبوده و امید است با آزادسازی گسترده واردات از یک‌سو و کاهش تعرفه‌های گمرکی از سوی دیگر، افت قیمت بیشتری در خودرو‌های روز جهانی صورت بگیرد.

خودروهای خارجی در تهران ۶ برابر از قطر گران‌تر است + جدول

منبع: همشهری آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->